Blog - Rozhovor s českým basebalovým reprezentantem Jakubem Sládkem

27.1.2016

Jedna z největších hvězd českého baseballu. Je odchovancem pražského klubu Kotlářka, se kterou v sezóně 2015 vybojoval mistrovský titul a po 22 letech tak pomohl přemístit pohár z Brna do Prahy. Působil v řadě týmech po celém světě. Stal se historicky prvním Čechem, který podepsal profesionální smlouvu v Japonsku. Hrál v Americe, Německu, v české reprezentaci je od žákovské kategorie.

Začneme trochu obecněji. Práce s fasciemi se díky novým výzkumům v medicíně stává čím dál víc důležitější součástí různých tréninkových metod. Pro vás samotného je to pojem nový nebo jste se s tím už setkal?

Pro mne práce s fasciemi úplně nová není, setkal jsem se s tím již v zahraničí. Ale pořádně o tom, co to skutečně umí, vím jen chvilku, a to díky právě tp therapy.

Ukazuje se, že zejména v prevenci zranění se vyplatí s fasciemi pracovat a stimulovat je. Jak vy se snažíte zraněním vyhýbat?

Dříve jsem regeneraci zanedbával, mladé tělo to zvládalo, teď už to tak jednoduché není a tak se snažím regenerovat více a ve chvílích, kdy člověk nemůže na masáž, tak je tp foam roller super náhrada.

 Jedním z principů fasciálního tréninku jsou právě myofasciální uvolňovací techniky pomocí válců, míčků a dalších pomůcek. Řada známých sportovců i týmů tento princip využívá. Zachytil jste tento trend? 

Občas naši fyzioterapeuti v zahraničí to s námi používali, ale v ČR to úplně běžné nebylo. Pořádně jsem se s tím setkal až nyní před pár měsíci. 

Ve vašem sportu to platí také? Všiml jste si třeba u soupeřů, že to některý z nich používá?

Občas pár hráčů svůj válec mělo, obzvlášť zahraničních, ale bylo jich pomálu. 

Mobilita, elasticita, rozsah pohybů jsou důležité proměnné ve výkonu každého sportovce. Vnímáte to?

Myslím si, ze každý sportovec ví, že musí být flexibilní a udržovat se v kondici bez zranění, aby poté mohl hrát na nejvyšším levelu svých možností. kuvarsit watch

Bylo pro vás jednoduché pochopit principy jejich používání?

Dostal jsem dobrou výuku, tak to šlo snadněji. Ale když to na mě v zahraničí aplikovali fyzioterapeuti, tak jsem jen dělal co oni říkali.

 Jaká pozitiva na sobě pociťujete?

Pro mne má největší přínos uvolnění oblasti kotníků a lýtek, což mi při větší zátěži pomáhá, abych nemusel ubírat ze zátěže v zimní přípravě a mohl se každý týden naplno soustředit.

Techniky se dají aplikovat před, během i po tréninku. V jaké části to pomáhá nejvíce vám?

Jak kdy, když to jde, tak před. Jinak pokud mě něco táhne, tak i poté.

Začal jste si díky válení více své tělo uvědomovat? Jeden z důležitých aspektů myofasciálního uvolnění je totiž zlepšení jeho vnímání.

Vnímám, že to vnímám, ale neřekl bych, ze se to nějak zásadně změnilo oproti tomu, jak to bylo dříve. Možná i proto, že už jsem to v minulosti použil.

Řada lidí si bere od sportovců inspiraci. Je něco, co byste jim vzkázal ve vztahu k pomůckám Triggerpoint?

Pro sportovce je důležité, aby zůstal zdravý a vždy mohl odvést svůj výkon naplno a bez omezení. TP pomůcky k tomu člověku úžasně pomáhají.