ANATOMIE

 
 

ANATOMIE HRUDNÍKU A HORNÍ ČÁSTI TĚLA

Rameno obklopuje a podporuje nespočet svalů. Pokud nepracují tak, jak mají, může docházet ke ztrátě síly i pružnosti a celá tato oblast nás může pobolívat. Elasticitě napomáhá cílená hloubková masáž, která vytváří prostředí zdravou platformu pro správné držení těla a jeho správnou biomechaniku.

Pokud bychom chtěli svaly oblasti ramene porovnat, pak jsou těmi největší svaly prsní. Ty mají rovněž největší vliv.

Triatlon se skládá ze tří disciplín: plavání, jízdy na kole a běhu. Pokud se díky dlouhému plavání vysílíme, můžeme ztratit formu. Dostaví-li se při kraulování únava, přebírají odpovědnost ramena, ale jejich síla se pomalu vytrácí. V té chvíli se zapojí prsní svaly, aby ramenům pomohly, ale způsobí, že ramena natočí dopředu.

Taková omezení mohou ovlivnit i neatlety. Během každodenních aktivit se prsní svaly mohou přetížit tak, že ramena rotují dopředu. Aktivity jako práce na počítači, telefonování nebo řízení auta mohou ovlivnit protější svaly v oblasti krku a ramen. Při spánku se obvykle převalujeme z jedné strany na druhou, to ale může způsobit ztrátu elasticity ramen a hrudníku. Zatímco spíme, tělo se pokouší odstranit ve dne vzniklý problém. Pokud zamezíme přístupu krve do ramene tím, že ho zalehneme, můžeme se probudit s omezenou biomechanikou.

Aby se mohla naše ramena samovolně vrátit do správné polohy, je zapotřebí svaly oblasti ramen posilovat a zároveň udržovat správnou elasticitu v oblasti velkých a malých prsních svalů. Dále se musíme zaměřit i na ostatní ohrožené oblasti horní části našeho těla jako jsou zádové svaly, trapézové svaly a svaly oblasti hrudníku. V těchto oblastech se svaly na hrudník lepí, čímž mohou omezit správnou biomechaniku. Cílenou masáží můžeme flexibilitu, elasticitu, či sílu znovu získat, což umožní svalům fungovat optimálně.

Při jízdě na kole jsou ramena a prsní svaly pod tlakem, jelikož drží celou horní část našeho těla, lokty jsou při tom u sebe. Jakmile použijeme ruce coby páky, prsní svaly se ještě více aktivují.

Při běhu nutí přetažené prsní svaly ramena stáčet se dopředu, čímž omezují přístup kyslíku do plic.

Paže se pohybují spíše před tělem než podél boků. V tuto chvíli je biomechanika horní části těla výsledkem kompromisu a jak flexibilita, tak také síla jsou omezeny.

Abychom toto biomechanické omezení zmírnili, musí mít všechny svaly horní části těla zdravou strukturu, flexibilitu a musí být silné, jinak hrudník „převálcuje“ ramena. Mnoho z nás se mylně domnívá, že posilováním a masážemi zádových svalů zatahujeme ramena do správné polohy. Místo toho bychom jim měli umožnit, vrátit se tam přirozeným způsobem. Tím, že obnovíme elasticitu prsních svalů, zmírníme pnutí v horní části těla. To umožní ramenům usadit se zpět a relaxovat a bránice – teď už ve správné pozici - umožní lepší příjem kyslíku.