ANATOMIE

 
 

CHODIDLO & SPODNÍ NOHA

ANATOMIE CHODIDLA A HOLENÍ

Chodidlo je první a poslední částí našeho těla, která se každý den dotýká země. Podporuje nás při chůzi či běhu a je základem držení těla i jeho pohybu. Pokud se zaměříme na chodidlo a jeho funkce, je nutné se podívat přímo na svaly, jež chodidlo ovládají.

S věkem se rozsah pohybu chodidla ztrácí, zejména pak jeho dorziflexe. Kdysi jsme chodili krásně vzpřímeně a sebejistě, ale za pár let je znenadání všechno jinak. Najednou je pro nás těžké si představit, jak se prokoušeme celým pracovním týdnem. Při pohybu se už nespoléháme na chodidlo a kotník, ale koncentrujeme se spíše na to, aby nám při něm pomáhala hlavně kolena a boky.

Pružnost - schopnost svalu prodloužit se a smrštit zpět do původního stavu.

Stejně jako se zhoršuje struktura i pružnost svalstva, narušuje se i biomechanika. Svaly se totiž podobají spíše poddajnému lanu na bungee jumping než pevnému provazu.

ANATOMIE SPODNÍ ČÁSTI NOHY

Křeče a bolesti v oblasti paty nebo šlapky bývají velmi bolestivé. Může se dokonce stát, že lidé kvůli nim přestanou sportovat, běhat nebo dokonce chodit. Někteří lékaři svým pacientům ordinují dočasnou sádru, aby tato bolestivá omezení překonali.

Když zmíníme dysfunkci či bolest v oblasti spodní části chodidla, mnoho z nás napadne, že půjde o ostruhu na patě. Patní ostruhy a bolesti chodidla obecně, mohou způsobit ztrátu funkčnosti chodidla.

Uvolňující myofasciální masáž - tato manuální masážní technika slouží k tomu, aby se vazivové obaly svalů roztáhly, a tím se uvolnily vazby mezi nimi. Cílem je celkové uvolnění svalů, pomoc od bolesti, obnovení rozsahu pohybu či znovunalezení těžiště. Masér obvykle bolestivá místa stlačuje a natahuje nebo kůži různými směry roluje.

Otázkou zůstává, pro kterou oblast našeho těla je taková masáž vhodná?

Příklad: Za holenní kostí máme všichni zadní sval holenní. Začíná těsně pod kolenem a končí těsně nad kotníkem.

Zadní sval holenní je propojený s klenbou chodidla. Jak je vidět na obrázku, sval, který prochází střední oblasti lýtka, se upíná přímo na klenbu chodidla. Tím, že tuto oblast promasírujeme, posílíme jej a umožníme šlachám, aby vykonávaly svou práci efektivně. Navíc obnovíme funkčnost chodidla a ulevíme od bolesti.

Tři svaly, které přispívají ke ztrátě funkčnosti chodidla a bolestem v této oblasti jsou: trojhlavý sval lýtkový (musculus soleus), zadní sval holenní (posterior tibialis) a dvouhlavý sval lýtkový (musculus gastrocnemius).

V oblasti jsou samozřejmě i další svaly, které se upínají na klenbu chodidla, ale nejefektivnější je se zaměřit na tyto tři.

Co tedy máte zpevňovat a posilovat, abyste získali co největší flexibilitu a rozsah pohybu? K tomu, abyste našli odpověď, zvedněte nohu a pořádně oblast lýtka stiskněte. (Pozor – palec ruky musíte mít uvnitř na svalu, nikoliv na kosti a ostatními prsty obemkněte lýtko zvenku.)

Poté co lýtko správně uchopíte, rotujte chodidlem. Může to být obtížné, a to díky tomu, že máte lýtko přepracované a ztuhlé.

Nyní druhou rukou zatlačte na chodidlo v místě, kde vás to obvykle bolívá. Tímto jednoduchým testem rozpoznáte, jak se citlivost vašeho chodidla změnila. Je to skvělý způsob jak zjistit, zda jsou vaše svaly v oblasti lýtka ztuhlé.

O CO TADY VLASTNĚ JDE?

Všechny svaly lýtkové oblasti se upínají na chodidlo. Pokud je přetížíme, úpony se posunou ze správné pozice. To nejenže způsobuje ztrátu flexibility v chodidle a kotníku, ale je to i bolestvé.

Prohlédněte si tento obrázek. Vidíte, jak šlachy podporují kotník a jak jsou propojeny s chodidlem? Každá z nich se upíná k určitému svalu. Svaly jsou mnohem větší než šlachy, takže si umíte představit, jak moc dokáže sval poškodit šlachu, pokud se o něj nestaráme.

K tomu abychom chodidlu umožnili fungovat správně a abychom zmírnili pnutí, je nutné se zaměřit se na svaly, které chodidlo ovládají. Aby byla pružnost chodidla i kotníku optimální, musíte zpevňovat, posilovat a masírovat ty svaly, které kotník a chodidlo ovládají.

Díky nedostatku tekutin v těle, monotónním pohybům, nesprávné biomechanice při pohybu, sezení nebo spaní, se svaly k sobě přilepí. Zopakujme si ještě jednou, že se zadní sval holenní nachází vzadu na noze pod dvouhlavým svalem lýtkovým.

Pokud se na sebe svaly v této oblasti na sebe nalepí, nemá chodidlo šanci fungovat bez problémů.

POINTA

Aby se obnovila funkčnost chodidla, musíte se zaměřit na svaly, které ho ovládají. Jejich masáží obnovíte elasticitu svalů, které se na klenbu chodidla upínají. Tím snížíte pnutí v chodidle a umožníte úponům návrat do správné pozice.