ANATOMIE

 
 

ANATOMIE KYČLE A BEDERNÍ PÁTEŘE

Přinejmenším 80% populace bolívají záda. Velice často se díky disfunkční biomechanice lze setkat s chronickým vychýlením pánve nebo degenerovanými ploténkami na obratlích L4/L5 nebo L5/S1 v oblasti bederní páteře. Abychom správně určili příčinu bolesti boku a bederní páteře, musíme se pozorně zaměřit na stavbu svalů a pohyb kloubů v každodenním životě.

Bolest zad může vystřelovat do různých částí našeho těla. Výsledkem léčby je většinou to, že se nám na jeden či dva dny od bolesti uleví. A tak jsem se zaměřila na to, abych našla tu pravou příčinu. Chtěla jsem pochopit biomechaniku vlastního těla. Soustředila jsem se na to, jak sedím či stojím. Musela jsem se zaměřit na celou spoustu biomechanických disfunkcí v době, když jsem netrénovala.

Všichni si myslí, že k bolestem či disfunkcím dochází, když trénujeme nebo cvičíme. Ale opak je pravdou. Každodenní aktivity jako sezení, stání nebo řízení auta mohou rozhodit biomechaniku a narušit strukturu svalstva.

Strukturální celistvost – schopnost struktury svalu bezpečně odolat zatížení, kterému je vystaven. Svaly slouží k tomu, aby tvořily a udržovali celistvost těla. Celistvost svalů nás chrání před bolestí. K tomu, abychom jí dosáhli, musíme mít dobrý základ, který se odvíjí od plně funkčního chodidla. Právě odtud vychází biomechanický řetězec reakcí, který může omezit celou dolní končetinu až po bedra.

Pokud si natáhneme dvouhlavý sval lýtkový, chodidlo je ohroženo. Natažení vede k ztrátě dorsiflexe nebo k omezení rozsahu pohybu chodidla. Dochází k tomu proto, že se svaly dolní končetiny na chodidlo upínají, čímž ho ovládají (jako loutku).

Pokud přijdeme o dorsiflexi chodidla, protější sval – přední sval holenní – se natáhne. Je přetížený a nutí koleno vystoupit dopředu. Přirozenou reakcí těla je přenesení váhy. Tím se však platforma pro koleno stane nestabilní a zátěž kladená na kolenní kloub se ještě zvýší. Všechny klouby mají svaly a šlachy, které jim pomáhají fungovat. Je-li kolenní kloub donucen ke kompromisu, svaly vnitřního, středního a vnějšího stehna musí pracovat více, aby udržely celistvost nohy.

Pokud se koleno vysune dopředu, přesune se zadek dozadu. To ovlivní svaly v oblasti stehen, čtyřhlavé svaly stehenní, které se přetíží. Stehenní svaly tvoří největší svalovou skupinu našeho těla. Absorbují každý náš krok, když jdeme nebo běžíme. Pokud se stehenní svaly příliš napnou, vytáhnou čéšku. Jelikož se nacházejí v oblasti pánve, také ji táhnou dolů, a tím ji ještě více vychýlí.

Když se nám pánev naklání, pokoušíme se nadzvednout horní část těla a váhu vybalancovat. Snažíme-li se narovnat horní část těla a nenaklánět se dopředu, prohýbáme páteř a stlačujeme oblast L4-5. Čím více na ni tlačíme, tím více ohrožujeme neurologické spojení s dolními končetinami.

Navíc tím, že stehenní svaly ztratí svou sílu, flexibilitu, jsou napjaté a přepracované, tlačí na pánev. Antagonistické svaly a šlachy - napínač stehenní povázky a šlachy zadní části stehna – se příliš natáhnou, což vede ke specifickým potížím a bolestem. Nestačí se jen protáhnout a promasírovat stehenní šlachy a napínač stehenní povázky, musíme se poprat s nakloněním pánve. Jedině to nám přinese lepší dlouhodobé výsledky.

Do tohoto biomechanického řetězce se zapojuje i velký bederní sval. Ten prochází od tříslech k bodu T12 uprostřed zad. Spojuje přední a zadní část našeho těla.

Pokud je velký bederní sval silný a pružný usnadňuje správné držení těla a zamezuje tlakům na bederní páteř. Ale když je přetížen, způsobuje naklonění hrudníku dopředu před pánev, což zvyšuje tlak na obratle v oblasti L4-5. Navíc je schopnen stlačit bránici, a tím ohrozit naši schopnost dýchat.

Vedlejším účinkem nakloněné pánve je natažení hruškovitého svalu, který se nachází hluboko v pánvi. Co ho však ovlivňuje nejvíce, je náš způsob sezení.

Když se posadíme, naše kolena se rozevřou. Tím, že se vytočí do strany, hruškovitý sval se přiskřípne a dostaneme do něj křeč.

Jakmile se postavíme a rozejdeme, kolena se vrátí před tělo do své původní polohy . Hruškovitý sval se natáhne a způsobí celé oblasti bolest.

Hruškovitým svalem totiž prochází sedací nerv. Když sval dostane křeč nebo ho natáhneme, sedací nerv je zasažen.

Pokud hruškovitý sval a jeho oblast pravidelně nemasírujeme, může se jeho tkáň zjizvit nebo se na sedací nerv může přilepit, a tím nepříznivě ovlivnit neurologické propojení do dolních končetin. Zkrátka a dobře, držení těla a jeho schopnost správně fungovat je ovlivněna biomechanikou a svalovou strukturou. Na obrázku vidíme výsledky špatné biomechaniky a špatného rozložení váhy.

Pokud se budeme věnovat bederní páteři samostatně, můžeme ji masírovat a posilovat, ale základem je zaměřit se na celý biomechanický řetěžec a odstranit příčiny problémů. V podstatě se musíme zaměřit na to, jak má naše chodidlo došlapovat na zem a eliminovat naklonění páteře.

Na závěr je nutné připomenout, že každou naši kost obklopují svaly a každý kloub má svůj sval a šlachu, která mu pomáhá. Pokud nebudete posilovat a obnovovat masáží elasticitu svalů, bolestí se nezbavíte. Tím, že jsou vaše svaly dostatečně elastické, vytváříte dobré prostředí pro celistvost a dobrou biomechaniku.