ANATOMIE

 
 

ANATOMIE ACHILLOVKY

Achillova pata neboli Achilovka, sehrává při pohybu klíčovou roli. Právě odtud totiž vychází prvotní pohyby dolní končetiny. Díky Achilovce se zapojí dvouhlavý sval lýtkový, trojhlavý sval lýtkový a šlachy. Pokud jde o pohyb těla a schopnost chodidla a kotníku fungovat správně, je nutné, aby svaly v oblasti kotníku a ty, které zasahují do samotného chodidla, fungovaly co nejlépe.

Při dehydrataci ztrácí naše svaly funkčnost, lepí se k sobě, a tím ztrácejí schopnost konat. Oba jsou přitom skrze Achillovu šlachu napojeny na patu. Pokud je zatížíme a jejich funkčnost je omezena, tahají za svalové úpony na začátek svalů a po celou dobu vytvářejí napětí. Abychom předešli omezení hybnosti a nestabilitě kloubů je důležité provádět masáže, zpevňovat a posilovat svaly dolních končetin tak, aby Achillova šlacha nebyla přetížená. Opakované pohyby jako třeba nárazy patou o pedály při jízdě na kole, nebo došlapování na chodidlo při běhu, mohou svaly dolní končetiny přetížit. Pokud těmto svalům neulevíte, bude jejich biomechanika chybná a vyústí v bolesti.

I další repliki zegarków zlozvyky jako třeba spánek s propnutými prsty u nohou nebo vadné držení těla při sezení, způsobují slepení lýtkových svalů. Příkladem špatného sezení je posed s oleny bočně vytočenými a klenbou chodidla vystrčenou nahoru, zatímco nárt odpočívá na podlaze. Výsledkem takového sezení je, že když se pak postavíme a zatížíme chodidlo, bude funkce svalů omezená. Kdykoliv je pata delší čas výše než prsty na noze, je lýtko přetížené. Díky cílené masáži v oblasti lýtka, získají chodidlo a kotník znovu správnou dorziflexi a plantární flexi. Pokud máme svaly správně vytrénované a ony mají správný tonus i odolnost, jsou klasické svalové bolesti a nestabilita kloubů minimální.