ANATOMIE

 
 

ANATOMIE STEHENNÍCH SVALŮ A NAPÍNAČE STEHENNÍ POVÁZKY

Atleti si obvykle stěžují, že je bolí napínač stehenní povázky. Tento „svalový popruh“ (jde totiž o přechodovou formu svalu) prochází nohou dolů po straně od boku po koleno. I když je “napínač stehenní povázky” specifický, musíme si uvědomit, že jeho funkčnost ovlivňují boky, stehenní svaly i pánevní oblast. Navíc ho ovlivňují i biomechanické problémy jako špatně nakloněná pánev nebo špatná funkce chodidla.

Problémy napínače stehenní povázky způsobují omezení v celé stehenní oblasti a také bocích. Obvykle nás bolí celá strana nohy a ostrá bolest nám vystřeluje vně do kolen. Určitě jste vyzkoušeli všechno - odpočinek, protahování i ledování, ale bolest nepolevila. A pak si jednoho dne uvědomíte, že se to bolavé místo podobá kusu starého provazu a ten, že se nachází v místě, které je k podkolenní šlaše blíž, než jste si mysleli, že by měl být. Nenapadne vás nic jiného než oblast pořádně protáhnout. Ale po dalším cvičení se cítíte stejně. Navíc pociťujete změny v boku a pánvi, protože ty ztrácejí flexibilitu a sílu díky tomu, že je problém v noze ovlivnil.

Abychom odstranili pravou příčinu bolesti, musíme se zaměřit na svalovou nerovnováhu, která nutí naši pánev k náklonu. Jakmile se pánev vychýlí, vystrčíme zadek. To zatíží napínače a všechny svaly v této oblasti, které se natahují nad své přirozené možnosti. To může v oblasti kolene vyvolat dráždění úponu a způsobit bolest (dejte si však pozor, abyste bolest, kterou cítíte, nezaměnili s bolestí vyvolanou natažením předního svalu holenního).

Musíme znovu připomenout, že napínač stehenní povázky není sval. Je to zpevněná tkáň na povrchu stehna, která vychází z pánve a ústí pod kolenem. Napínač je nesmírně důležitý pro stabilitu kolene při chůzi a běhu.

I když obvykle problémy napínače spojujeme s během, také ostatní aktivity jako jízda na kole, plavání, skákání, poskakování, přeskakování, chůze či chození po horách ovlivňují vnějšek stehenních svalů. Jakmile jsme dehydrovaní a svaly v oblasti napínače přijdou o optimální přísun kyslíku nebo průtok krve, začnou se na sebe lepit. A slepení může způsobit, že svaly vypoví. Potom vnějšek naší nohy a kotník opravdu cítí každý krok.

ŘETĚZOVÁ REAKCE

Svaly slouží k tomu, aby tvořily a udržovaly jednotu těla. Jejich strukturální celistvost, na kterou se musíme spoléhat, nás chrání před bolestí a zaručuje správnou biomechaniku po celý náš život. Síla, tonus, flexibilita a hydratace jsou důležité k tomu, aby byly naše svaly zdravé.

Když se nad tím zamyslíme, je jasné, že aby naše svaly dobrou celistvost měly, musí mít dobrý základ. Oním základem je naše plně funkční chodidlo. To totiž nese váhu celého těla. Špatná biomechanika chodidla může omezit celou dolní končetinu až po oblast stehenních svalů, boků, napínačů a dokonce i bederní páteře.

Pokud si natáhneme dvouhlavý sval lýtkový, chodidlo je ohroženo. Natažení vede ke ztrátě dorsiflexe nebo k omezení rozsahu pohybu chodidla. Dochází k tomu proto, že se svaly dolní končetiny na chodidlo upínají, čímž ho ovládají (jako loutku).

Pokud přijdeme o dorsiflexi chodidla, protější sval – přední sval holenní – se natáhne. Je přetížený a nutí koleno vystoupit dopředu. Přirozenou reakcí těla je přenesení váhy. Tím se však platforma pro koleno stane nestabilní a zátěž kladená na kolenní kloub se ještě zvýší. Všechny klouby mají svaly a šlachy, které jim pomáhají fungovat. Je-li kolenní kloub donucen ke kompromisu, svaly vnitřního, středního a vnějšího stehna musí pracovat více, aby udržely celistvost nohy. Pokud se koleno vysune dopředu, přesune se zadek dozadu. To ovlivní svaly v oblasti stehen, čtyřhlavé svaly stehenní, které se přetíží. Stehenní svaly tvoří největší svalovou skupinu našeho těla. Absorbují každý náš krok, když jdeme nebo běžíme. Pokud se stehenní svaly příliš napnou, vytáhnou čéšku. Jelikož se nacházejí v oblasti pánve, také ji táhnou dolů, a tím ji ještě více vychýlí. Když se pánev naklání, pokoušíme se nadzvednout horní část těla a váhu vybalancovat. Snažíme-li se narovnat horní část těla a nenaklánět se dopředu, prohýbáme páteř a stlačujeme oblast L4-5. Čím více na ni tlačíme, tím více ohrožujeme neurologické spojení s dolními končetinami. Navíc tím, že stehenní svaly ztratí svou sílu, flexibilitu, jsou napjaté a přepracované, tlačí na pánev. Antagonistické svaly a šlachy - napínač stehenní povázky a šlachy zadní části stehna – se příliš natáhnou, což vede ke specifickým potížím a bolestem. Nestačí se jen protáhnout a promasírovat stehenní šlachy a napínač stehenní povázky, musíme se poprat s nakloněním pánve. Jedině to nám přinese lepší dlouhodobé výsledky.

Do tohoto biomechanického řetězce se zapojuje i velký bederní sval. Ten prochází od tříslech k bodu T12 uprostřed zad. Spojuje přední a zadní část našeho těla. Pokud je velký bederní sval silný a pružný usnadňuje správné držení těla a zamezuje tlakům na bederní páteř. Ale když je přetížen, způsobuje naklonění hrudníku dopředu před pánev, což zvyšuje tlak na obratle v oblasti L4-5. Navíc je schopnen stlačit bránici, a tím ohrozit naši schopnost dýchat.

Vedlejším účinkem nakloněné pánve je natažení hruškovitého svalu, který se nachází hluboko v pánvi. Co ho však ovlivňuje nejvíce, je náš způsob sezení. Když se posadíme, naše kolena se rozevřou. Tím, že se vytočí do strany, hruškovitý sval se přiskřípne a dostaneme do něj křeč. Jakmile se postavíme a rozejdeme, kolena se vrátí před tělo do své původní polohy . Hruškovitý sval se natáhne a způsobí celé oblasti bolest. Hruškovitým svalem totiž prochází sedací nerv. Když sval dostane křeč nebo ho natáhneme, sedací nerv je zasažen.

Pokud hruškovitý sval a jeho oblast pravidelně nemasírujeme, může se jeho tkáň zjizvit nebo se na sedací nerv může přilepit, a tím nepříznivě ovlivnit neurologické propojení do dolních končetin. Zkrátka a dobře, držení těla a jeho schopnost správně fungovat je ovlivněna biomechanikou a svalovou strukturou. Na obrázku vidíme výsledky špatné biomechaniky a špatného rozložení váhy.

Na závěr je nutné připomenout, že každou naši kost obklopují svaly a každý kloub má svůj sval a šlachu, která mu pomáhá. Pokud nebudete posilovat a obnovovat masáží elasticitu svalů, bolestí se nezbavíte. Tím, že jsou vaše svaly dostatečně elastické, vytváříte dobré prostředí pro celistvost a dobrou biomechaniku.